News from Home
1976, Belgium-Franciaország–Németország
A 16 mm-es filmfelvételek, a hosszú beállítások és a finoman megkomponált képek lassan barangolják be a várost, miközben a rendező hangján anyja levelei kelnek életre. A sorok a mindennapok apró rezdüléseit idézik: betegségeket, háztartási szokásokat, eljegyzéseket és anyagi gondokat. Az írások szelíd melankóliája feszültségbe kerül Akerman szinte monoton előadásmódjával és Manhattan látványával, amely idegen, kísérteties szellemvárosként tárul fel, üres utcáival és visszhangtalan tágasságával.
Chantal Akerman (1950–2015) Brüsszelben született. Tizenöt évesen Godard Bolond Pierrot című filmje indította a pályára, első rövidfilmje, a Saute ma ville (1968) már radikális hangot ütött meg. A hetvenes évek elején New Yorkban formálták látásmódját Jonas Mekas és Michael Snow kísérleti filmjei. Hazatérve elkészítette a Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23. (1975) című művét, amely a 70-es években feltámadó feminista filmes irányzatok alapköve, és amelyet 2022-ben a Sight & Sound minden idők legjobb filmjének választott a kritikusok szavazatai által.
Több mint ötven filmje, valamint installációi és írásai az identitás, az emlékezet és a női tapasztalat kérdéseit vizsgálják. Hatása rendezők egész sorára kiterjed, Gus Van Santtól Céline Sciammáig.
Saute ma ville (1968)
Je tu il elle (1974)
Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23.(1975)
Les Rendez-vous d’Anna (1978)
Rendező / Director: Chantal Akerman
Szereplők / Cast: Chantal Akerman
Operatőr / Cinematography: Jim Asbell, Babette Mangolte
Forgatókönyv / Screenwriter: Chantal Akerman
Producer: Guy Cavagnac, Alain Dahan, Liliane de Kermadec
Vágó / Editor: Francine Sandberg
Zene / Music: Dominique Dalmasso, Larry Haas
Hazai forgalmazó / Distributor: -
Színes / Colour: színes
perc / min: 89 perc
News from Home
1976, Belgium-Franciaország–Németország
A 16 mm-es filmfelvételek, a hosszú beállítások és a finoman megkomponált képek lassan barangolják be a várost, miközben a rendező hangján anyja levelei kelnek életre. A sorok a mindennapok apró rezdüléseit idézik: betegségeket, háztartási szokásokat, eljegyzéseket és anyagi gondokat. Az írások szelíd melankóliája feszültségbe kerül Akerman szinte monoton előadásmódjával és Manhattan látványával, amely idegen, kísérteties szellemvárosként tárul fel, üres utcáival és visszhangtalan tágasságával.
Chantal Akerman (1950–2015) Brüsszelben született. Tizenöt évesen Godard Bolond Pierrot című filmje indította a pályára, első rövidfilmje, a Saute ma ville (1968) már radikális hangot ütött meg. A hetvenes évek elején New Yorkban formálták látásmódját Jonas Mekas és Michael Snow kísérleti filmjei. Hazatérve elkészítette a Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23. (1975) című művét, amely a 70-es években feltámadó feminista filmes irányzatok alapköve, és amelyet 2022-ben a Sight & Sound minden idők legjobb filmjének választott a kritikusok szavazatai által.
Több mint ötven filmje, valamint installációi és írásai az identitás, az emlékezet és a női tapasztalat kérdéseit vizsgálják. Hatása rendezők egész sorára kiterjed, Gus Van Santtól Céline Sciammáig.
Saute ma ville (1968)
Je tu il elle (1974)
Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23.(1975)
Les Rendez-vous d’Anna (1978)
Rendező / Director: Chantal Akerman
Szereplők / Cast: Chantal Akerman
Operatőr / Cinematography: Jim Asbell, Babette Mangolte
Forgatókönyv / Screenwriter: Chantal Akerman
Producer: Guy Cavagnac, Alain Dahan, Liliane de Kermadec
Vágó / Editor: Francine Sandberg
Zene / Music: Dominique Dalmasso, Larry Haas
Hazai forgalmazó / Distributor: -
Színes / Colour: színes
perc / min: 89 perc